Fizycy o Bogu i religii
Drukuj
James Hopwood Jeans
James Hopwood Jeans

Nowoczesna fizyka pozwała wybitnym uczonym wyciągać wnioski wprost przeciwne wiedzy sprzed pięćdziesięciu lat. Wtedy fizyka sprzyjała materialistycznej interpretacji wszechświata, dziś zaś popiera tłumaczenie duchowe, religijne. Dążność ta widoczna jest szczególnie u fizyków angielskich, zwłaszcza u J. Jeansa i prof. Eddingtona. Ale i uczeni kontynentu, jak Einstein, Shrödinger, Planck, podpisują się pod poglądem, że materia pochodzi od umysłu. "Widzę - mówi Planck - fundament w świadomości. Uważam że materia ma początek w świadomości. Nie możemy stanąć poza świadomością. Wszystko o czym mówimy, wszystko co określamy jako istniejące, domaga się świadomości".

POCZĄTEK WSZECHŚWIATA

Jeans przytacza szereg faktów z nowoczesnej astronomii, aby wykazać, że świat jest skutkiem aktu stworzenia, fakty te są związane z zasadą entropii. Wielu astronomów uważa, że świat się zużywa, niszczeje. Cięższe atomy wypromieniowują swą substancję w formie energii promienistej i przechodzą w lżejsze atomy. Jeans jest twórcą teorii, że w środku gwiazd jest tak gorąco, że protony i elektrony są w rzeczywistości zniweczone, a ich niszczenie jest źródłem promieni kosmicznych. Wszędzie widać procesy zużywania, brak natomiast przykładu na proces odwrotny. "Przekształcanie materii w promieniowanie jest procesem nieodwracalnym".

Skoro świat uwidacznia proces rozchodzenia się energii, musiał kiedyś zajść proces koncentracji tej energii. Obserwując rozpuszczanie się kropli atramentu w szklance wody, wnioskujemy, że ktoś musiał wpuścić tę krople do wody. Podobnie z promieniowania kosmicznego Jeans wnioskuje o akcie względnie aktach magazynowania czyli koncentracji energii w formie materii i akty te uważa za akty stwórcze. "Wszystko - pisze - wskazuje z przytłaczającą siłą na określone zdarzenie (czy serię zdarzeń) stworzenia w pewnym czasie lub czasach, niezbyt odległych. Wszechświat nie mógł powstać przez przypadek ze swych obecnych składników, ani nie może pozostać na zawsze tym samym co obecnie.

POJECIE STWÓRCY - MATEMATYKA

Aktu stworzenia dokonała Istota myśląca. Jeans dochodzi do poznania Jej natury w sposób następujący: Wszechświat najłatwiej jest analizować w pojęciach matematycznych. Im głębiej wnikamy w naturę fizyczną rzeczy, tym więcej ujawniają się zasady matematyczne; będące jej podłożem, określające jej strukturę i stosunki. Z drugiej strony naszą wiedzę matematyczną wysnuwamy z własnych umysłów. a nit ze studium przyrody. W swoim umyśle formułujemy pewniki matematyczne np. 3³ = 27, twierdzenie Pitagorasa itd.. a potem spostrzegamy, że i prawa przyrody są im posłuszne. Jest to tak, jak gdybyśmy ustalając prawa gry dla siebie samych, odkrywali, że wszystko w świecie stosuje się do tych naszych praw.

Jakie znaczenie mają te fakty? Dowodzą one najpierw, że zarówno nasze umysły jak i świat zewnętrzny biorą początek w twórczym działaniu jednego Umysłu. Następnie na podstawie powyższych faktów możemy określić naturę tego konstruktywnego Umysłu: musi On myśleć i to być zdolnym do myślenia matematycznego. Świat więc pochodzi z umysłu matematycznego Myśliciela przez akt stwórczy.

W ten sposób fizyka współczesna prowadzi do Boga. Największy jej autorytet; niedawno zmarły Planck wyznaje wyraźnie: "Ktokolwiek studiuje świat fizyczny, musi uznać istnienie osobowego Boga".

Również nauka przyznaje dziś religii poczesne miejsce w poznawaniu świata. Niektórzy fizycy, np. Schrödinger, uważają naukę za stosunkowe wąski odcinek dostępu do rzeczywistości. Pisze on: "W nowym wszechświecie, jak widać, poznaniu religijnemu przypisuje się taką samą wagę co poznaniu naukowemu. W rzeczy samej w opinii największego odkrywcy tego wszechświata (Einsteina) poznanie religijne jest początkiem i przewodnikiem poznania naukowego".