Sierpień 2015
Drukuj

Intencja MI na sierpień 2015

Aby męczeństwo św. Maksymiliana pobudzało pragnienie całkowitego oddania się Bogu wśród tych, którzy obrali drogę życia konsekrowanego.

Świadectwo św. Maksymiliana charakteryzuje się całkowitą ofiarą z własnego życia dla Boga Najwyższego, która w męczeństwie znajduje swoją apoteozę. Wyraża go nieustanne wzrastanie w dawaniu siebie. W rzeczywistości męczeństwo Ojca Kolbego nie jest efektem chwili, lecz rezultatem gotowości do złożenia ofiary ze swojego życia dla Boga za pośrednictwem Maryi Dziewicy. Całe jego życie jest nieustannym poświęceniem w tajemnicy oddania się Niepokalanej. Każda jego chwila jest spalaniem się dla królestwa Bożego, w głębokim zjednoczeniu z Bogiem przez powierzenie się macierzyńskiej miłości Matki Bożej. Całkowite bycie "rzeczą i własnością" Matki Bożej uzdalnia go stopniowo do oddawania siebie, aż do dojścia do prośby o śmierć w miejsce ojca rodziny. Świadectwo Świętego w Auschwitz dochodzi w ten sposób do szczytu jako konsekwencja wytrwałej modlitwy, gorliwej pracy i ochotnego cierpienia dla królestwa Bożego i dla realizacji własnego powołania i uświęcenia.

Miłość i ofiara idą w parze. Według myśli św. Maksymiliana uczymy się kochać dzień po dniu, akceptując wymiar osobistej ofiary. Charakteryzuje się ona przez codzienne krzyże. Czynią one duszę coraz bardziej wielkoduszną i gotową do ofiarowania siebie, w zgodzie z planem Boga i dla dobra braci. Męczeństwo reprezentuje szczyt daru z życia, chwila po chwili, dla Wszechmocnego i z mocą łaski, jaką Maryja wyprasza dla wiernych.

Dla Ojca Kolbego zakonnik dąży do upodobnienia się do ofiary Chrystusa i Niepokalanej. Przez własne doświadczenie i ascezę chce uwolnić swoje serce od każdego przywiązania, aby uczynić je coraz czystszym wobec Boga, gotowym do powierzania siebie w ręce Jego Opatrzności i Miłości. To wszystko jest przyczyną wewnętrznego rozwoju jako wyrazu ascezy, która czyni duszę coraz lepszą i bardziej otwartą na łaskę. Chodzi o postawienie Pana Jezusa w centrum własnego życia. Ta dynamika sprzyja modlitwie, życiu kontemplacyjnemu, upodobnieniu do Chrystusa i apostolatowi. W ten sposób możliwe jest ścisłe zjednoczenie się z Nim w relacji wyłącznej miłości, która przekłada się na wyrzeczenie się małżeństwa. Nie chodzi o zamknięcie się na bliźniego albo o życie pozbawione uczucia, lecz o oddanie się największej miłości i wielkoduszne ofiarowanie życia dla niej, na wzór powołania Pana, by Go naśladować. Znaczące są słowa św. Maksymiliana: "Otóż zadanie tu bardzo proste i zapracować się, zamęczyć, być uważany za niewiele mniej jak za wariata przez swoich i wyniszczony umrzeć dla Niepokalanej. A ponieważ nie dwa razy żyjemy na tym świecie, tylko raz, więc trzeba po skąpiecku każdy z powyższych wyrazów jak najbardziej pogłębić, by miłość ku Niepokalanej okazać możliwie najbardziej. - Czyż nie piękny to ideał życia? - Wojna, by zdobyć cały świat, serca wszystkich i każdego z osobna, zaczynając od siebie. Potęga nasza w uznaniu swej głupoty, słabości i nędzy, i ufności bezgranicznej w dobroć i potęgę Niepokalanej" (Pisma św. Maksymiliana, nr 265).

Święty ukazuje tutaj swój styl pełen ofiary i poleca go własnym braciom i nam: praca bez wytchnienia i z maksymalnym zaangażowaniem dla ewangelizacji, uznając siebie za stworzenia kruche i słabe, potrzebujące siły od Boga za pośrednictwem Niepokalanej. W okresie swojej obecności w Japonii Męczennik stawia czoła bardzo delikatnym sytuacjom, które są wezwaniem do okazania wielkiej cierpliwości i pokory w stosunku do współbraci nie podzielających jego przekonań albo będących w kryzysie powołaniowym. Cierpienie jest wielkie, ale wielkie okazuje się też jego zaufanie Panu Bogu i Niepokalanej. Asceza, zawierzenie i dar z siebie są skierowane na to, aby misja przynosiła owoc i aby zakorzeniła się jak najsilniej.

DO REFLEKSJI

  • Co dla mnie oznacza uczynić moje życie darem?
  • Rozważę: małe gesty codziennych ofiar, które prowadzą mnie do ofiarowania siebie w sposób heroiczny.
  • Czego uczy mnie dar z siebie św. Maksymiliana?
  • Czy odczuwam obecność Niepokalanej w dawaniu siebie Bogu i braciom?
  • Co robię dla pokonania egoizmu, który bardzo ogranicza moje otwarcie na Boga i braci?
  • W jaki sposób rozwinę własną wielkoduszność?
  • Na czym polega moje codzienne męczeństwo?

O. Raffaele Di Muro OFMConv, asystent midzynarodowy MI • Rycerz Niepokalanej 7-8/2015, s. 12-13

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.