Matka Boża Niepokalana z okładki "Rycerza Niepokalanej"
Drukuj

Ilustracje na okładkach "Rycerza Niepokalanej", wydawanego w Grodnie, czy w Niepokalanowie, najczęściej wykonywali anonimowi graficy, także amatorsko w gronie zespołu redakcyjnego. Zwykle jedna okładka zdobiła cały rocznik, może nieco modyfikowana. Prawie zawsze rysunek na okładce przedstawiał postać Matki Bożej w tajemnicy Niepokalanego Poczęcia, to jest stojącą na globie ziemskim z wężem i półksiężycem u stóp. Nieodłączny był znak "Rycerstwa Niepokalanej", to jest "MI" - skrót łacińskiej nazwy "Militia Immaculatae. Kolor okładki w zasadzie niebieski, zwłaszcza w pierwszych latach edycji.

Okładkę do pierwszego numeru "Rycerza" , wydanego w Krakowie w roku 1922, wykonał kapucyn, o którym o. Maksymilian Kolbe napisał, że "wydatnie pomagał mi w zbieraniu kwesty kleryk, mój uczeń na filozofii, kapucyn Efrem z Kcynia". Ten pierwszy rysunek, bardzo ekspresyjny, z realistycznym obrazem walki z mocami ciemności, był podpisany przez autora. Powtarzano go w następnych wydaniach, z czasem rezygnując z elementów miecza i krwi. Tych, co podpisywali swoje prace graficzne, jest pokaźna liczba. Wymienię bardziej znanych: Artur Andersen, G. Orłowski, Witold Kalicki, Romuald Kamil Witkowski, Mieczysław Kościelniak, Juliusz Woźniak, Jacek Ebert, Maria Orłowska-Gabryś i br. Felicissimus Sztyk, franciszkanin. Rysunki podpisane znakiem MI pochodzą z zespołu redakcyjnego, być może są autorstwa br. Konrada Zająca.

W liczbie znanych grafików, którzy firmowali swoje prace, trzeba wskazać na bardzo znanego i utalentowanego Tadeusza Lucjana Gronowskiego. Urodził się w Warszawie w 1894 r., a więc był rówieśnikiem św. Maksymiliana. Zmarł w Warszawie w 1990 r. Wśród jego prac znajdują się grafiki, obrazy, wystroje wnętrz, plakaty, ilustracje książek i czasopism, znaczki pocztowe i znaki firmowe. "żuraw" - znak jego pomysłu, zdobi latające maszyny LOT od roku 1929. Wielokrotnie był nagradzany na wystawach w kraju i za granicą. Jako scenograf współpracował z Teatrem Narodowym, Polskim i Redutą Schillera. Przede wszystkim znany jest jako plakacista. Jego plakaty można do dziś oglądać w Muzeum Plakatów w Wilanowie, a czasowa wystawa jego prac była udostępniona w lipcu i sierpniu 2011 w Warszawie, w Salonie Wystawowym Marchaud, Pl. Konstytucji 2. Współpraca Gronowskiego z redakcją w Niepokalanowie zaczęła się w maju 1934 r., kiedy to po raz pierwszy wykonał okładkę do "Rycerzyka Niepokalanej". Redaktor miesięcznika, o. Justyn Nazim, w notatce "Nasza okładka" podał jej opis, a na końcu zaznaczył:

Niepokalana sama natchnęła artystę malarza, wykonawcę tej okładki, jednego z najświetniejszych grafików, pana T. Gronowskiego. Za bezinteresowną i ofiarną pracę, z taką miłością i odczuciem idei wykonaną, składamy mistrzowi serdeczną podziękę, a Niepokalana niech najhojniej wynagrodzić raczy.

Współpraca z Gronowskim trwała do wybuchu wojny. Jego rysunki zdobiły "Małego Rycerzyka Niepokalanej", "Rycerza Niepokalanej" a także numery świąteczne "Małego Dziennika".

W Muzeum Papieskim w Niepokalanowie została otwarta wystawa prac graficznych i malarskich Tadeusza Lucjana Gronowskiego. Wystawa pokazuje część zachowanych prac Tadeusza Gronowskiego, wykonanych na potrzeby Wydawnictwa Ojców Franciszkanów w Niepokalanowie. Wystawę przygotował kierownik Archiwum Niepokalanowa, o. Roman Aleksander Soczewka.

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?