Ilustracje na okładkach "Rycerza Niepokalanej", wydawanego w Grodnie, czy w Niepokalanowie, najczęściej wykonywali anonimowi graficy, także amatorsko w gronie zespołu redakcyjnego. Zwykle jedna okładka zdobiła cały rocznik, może nieco modyfikowana. Prawie zawsze rysunek na okładce przedstawiał postać Matki Bożej w tajemnicy Niepokalanego Poczęcia, to jest stojącą na globie ziemskim z wężem i półksiężycem u stóp. Nieodłączny był znak "Rycerstwa Niepokalanej", to jest "MI" - skrót łacińskiej nazwy "Militia Immaculatae. Kolor okładki w zasadzie niebieski, zwłaszcza w pierwszych latach edycji.
Okładkę do pierwszego numeru "Rycerza" , wydanego w Krakowie w roku 1922, wykonał kapucyn, o którym o. Maksymilian Kolbe napisał, że "wydatnie pomagał mi w zbieraniu kwesty kleryk, mój uczeń na filozofii, kapucyn Efrem z Kcynia". Ten pierwszy rysunek, bardzo ekspresyjny, z realistycznym obrazem walki z mocami ciemności, był podpisany przez autora. Powtarzano go w następnych wydaniach, z czasem rezygnując z elementów miecza i krwi. Tych, co podpisywali swoje prace graficzne, jest pokaźna liczba. Wymienię bardziej znanych: Artur Andersen, G. Orłowski, Witold Kalicki, Romuald Kamil Witkowski, Mieczysław Kościelniak, Juliusz Woźniak, Jacek Ebert, Maria Orłowska-Gabryś i br. Felicissimus Sztyk, franciszkanin. Rysunki podpisane znakiem MI pochodzą z zespołu redakcyjnego, być może są autorstwa br. Konrada Zająca.
W liczbie znanych grafików, którzy firmowali swoje prace, trzeba wskazać na bardzo znanego i utalentowanego Tadeusza Lucjana Gronowskiego. Urodził się w Warszawie w 1894 r., a więc był rówieśnikiem św. Maksymiliana. Zmarł w Warszawie w 1990 r. Wśród jego prac znajdują się grafiki, obrazy, wystroje wnętrz, plakaty, ilustracje książek i czasopism, znaczki pocztowe i znaki firmowe. "żuraw" - znak jego pomysłu, zdobi latające maszyny LOT od roku 1929. Wielokrotnie był nagradzany na wystawach w kraju i za granicą. Jako scenograf współpracował z Teatrem Narodowym, Polskim i Redutą Schillera. Przede wszystkim znany jest jako plakacista. Jego plakaty można do dziś oglądać w Muzeum Plakatów w Wilanowie, a czasowa wystawa jego prac była udostępniona w lipcu i sierpniu 2011 w Warszawie, w Salonie Wystawowym Marchaud, Pl. Konstytucji 2. Współpraca Gronowskiego z redakcją w Niepokalanowie zaczęła się w maju 1934 r., kiedy to po raz pierwszy wykonał okładkę do "Rycerzyka Niepokalanej". Redaktor miesięcznika, o. Justyn Nazim, w notatce "Nasza okładka" podał jej opis, a na końcu zaznaczył:
Niepokalana sama natchnęła artystę malarza, wykonawcę tej okładki, jednego z najświetniejszych grafików, pana T. Gronowskiego. Za bezinteresowną i ofiarną pracę, z taką miłością i odczuciem idei wykonaną, składamy mistrzowi serdeczną podziękę, a Niepokalana niech najhojniej wynagrodzić raczy.
Współpraca z Gronowskim trwała do wybuchu wojny. Jego rysunki zdobiły "Małego Rycerzyka Niepokalanej", "Rycerza Niepokalanej" a także numery świąteczne "Małego Dziennika".
W Muzeum Papieskim w Niepokalanowie została otwarta wystawa prac graficznych i malarskich Tadeusza Lucjana Gronowskiego. Wystawa pokazuje część zachowanych prac Tadeusza Gronowskiego, wykonanych na potrzeby Wydawnictwa Ojców Franciszkanów w Niepokalanowie. Wystawę przygotował kierownik Archiwum Niepokalanowa, o. Roman Aleksander Soczewka.
Zaloguj się , żeby móc zagłosować.