Polskie Nadodrze w Planie 6-letnim
Rycerz Niepokalanej 3/1952, zdjęcia do artykułu: Polskie Nadodrze w Planie 6-letnim, s. 95

Opis zdjęcia powyżej: Fabryka samochodów ciężarowych w Lublinie: montaż samochodu.


Zastanówmy się najogólniej, co przyniesie Plan 6-letni Ziemiom Nadodrza? Jaką rolę wyznacza poszczególnym jego województwom.

Zacznijmy od Gdańska. Należy mu się to, choćby z uwagi na piękną postawę naszych placówek polskich w pamiętnych dniach września 1939... Poczta Polska, Westerplatte...

W województwie gdańskim niewątpliwie najpoważniejszą inwestycją będzie szeroka rozbudowa przemysłu stoczniowego. Młoda to dziedzina naszej gospodarki narodowej. Przed wojną nie znaliśmy budowy statków u siebie.. A teraz? - Przypomnijmy sobie, jak z drżeniem w sercu oczekiwaliśmy meldunków o spuszczeniu na wodę pierwszego rudowęglowca, wykonanego całkowicie w kraju. Uda się czy nie uda?

Udało się! Za pierwszym poszły dalsze rudowęglowce, poszły i drobnicowce, planowane są inne jednostki handlowe. Dziś już niemało nowych jednostek floty wypuszczamy na wodę -w roku 1955 wypuszczać ich będziemy dziewięć razy więcej. W większej części przy budowie nowych statków oprzemy się na materiale krajowym.

Gros przemysłu stoczniowego położony będzie na terenie województwa gdańskiego. Stocznie będą potrzebowały wielu materiałów metalowych, które znów będą wytwarzać zakłady mechaniczne w Elblągu.

Przemysł zatrudni na terenie województwa gdańskiego blisko sto tysięcy osób. W pewnym zakresie należy więc i w lokalnym, wojewódzkim zakresie załatwić problem zaopatrzenia olbrzymiej masy ludności skupiającej się w obrębie rejonu. Powstanie 19 nowych zakładów przemysłowych, jak np. wiel[96]ka fabryka dziewiarska w Gdańsku czy fabryka bawełniana w Kędzierzynie.

A problem wyżywienia? I o tym pomyślano. Znacie przecie wszyscy Żuławy, teren najbujniejszej ziemi, z takim wysiłkiem odwodniony ostatnio po zdewastowaniu wojennym. Otóż Żuławy pokryją się nowymi, olbrzymimi sadami, rozszerzą się gospodarstwa warzywnicze, rozwinie w pewnym stopniu pszczelarstwo, a dwukrotnie podniesie hodowla bydła.

I jeszcze jedna sprawa, o której nie można zapomnieć. Sprawa Trójmiasta, to jest zespołu miast Gdańsk-Gdynia-Sopot, które połączone zostaną w jeden potężny kompleks miejski. Połączy je olbrzymia arteria przelotowa, połączą usprawnione, zelektryfikowane środki komunikacyjne... W części już połączyły - niedawno pierwsze wagony kolei elektrycznej dotarły do Gdańska-Wrzeszcza...

Skoro jesteśmy nad morzem, trzymajmy się jego brzegów. A zatem z kolei województwo koszalińskie.

O ile Gdańsk to przede wszystkim wielki przemysł stoczniowy, to rozbudowa wielkich, potężnych urządzeń portowych, o tyle Koszalińskie to centralny rejon małych portów, o znaczeniu dla kraju wewnętrznym. Wewnętrznym, ale bardzo istotnym. To baza dla naszego rybołóstwa morskiego. Rozbudowane i unowocześnione zostaną te małe porty rybackie, a jednocześnie stworzy się dla nich naturalne gospodarcze zaplecze przez budowę przemysłu przetwórniczego na wielką skalę. W Koszalinie i Kołobrzegu powstaną wielkie kombinaty przetworów rybnych oraz potężne chłodnie rybne. Oprócz tego jeszcze inne, mniejsze już zakłady przemysłowe.

Koszalińskie - to ryba i płody rolne. Produkcja rolna województwa wzrośnie niemal dwukrotnie, co jeszcze większy wzrost planuje się dla gospodarki hodowlanej.

Województwo szczecińskie. Zaczynajmy od ryby. Koszalin - to baza dla rybołóstwa morskiego przybrzeżnego, Szczecińskie, to baza dla rybołóstwa dalekomorskiego. Koncentracja główna - w Świnoujściu.

Szczecin z kolei to port o olbrzymim dla nas znaczeniu. Rozbudowa jego pójdzie daleko - tędy przecie przechodzi cały prawie nasz eksport węglowy, tędy też sprowadzamy tak potrzebną nam rudę.

Szczecin to znów także bardzo ważny ośrodek przemysłowy. Tam przecie już uprzednio wznieśliśmy dużą hutę - Stołczyn. Teraz w Świnoujściu kombinat przetwórczo-rybny, w tymże Świnoujściu fabryka mączki rybnej. W Skolwinie wyrosną budynki fabryki papieru i celulozy słomowej, w Żydowicach fabryka sztucznego jedwabiu i wiele, wiele innych jeszcze zakładów - tak, że produkcja przemysłowa wzrośnie prawie trzykrotnie.

Województwo szczecińskie nie zapomni też o swym rolnictwie powiększając jego produkcję dwukrotnie.

Bardzo wydatnie poprawi się komunikacja. Sam Szczecin otrzyma cztery nowe lub odbudowane mosty! Powstaną też nowe odcinki linii kolejowych.

Tyle w błyskawicznym skrócie nad morzem.